Ticker

6/recent/ticker-posts

Η προσέγγιση των 60 δευτερολέπτων για τη διαχείριση των συναισθημάτων


Η λήψη μιας παύσης μπορεί να είναι εξαιρετικά χρήσιμη.

Τα έντονα συναισθήματα μπορούν εύκολα να κατακλύσουν τις αισθήσεις μας και να έχουν ισχυρό αντίκτυπο στη συμπεριφορά μας. Αν είμαστε θυμωμένοι με έναν συνεργάτη, ίσως νιώσουμε μια έντονη επιθυμία να συζητήσουμε μαζί του μπροστά σε ολόκληρη την ομάδα. 

Εάν αισθανόμαστε ανήσυχοι για μια κοινωνική κατάσταση, θα μπορούσαμε να μπούμε στον πειρασμό να την αποφύγουμε εντελώς. Εάν βιώνουμε τη θλίψη για μια ημερομηνία που δεν πήγε καλά, ίσως να αισθανόμαστε υποχρεωμένοι να την κρατάμε με εμμονή για μέρες. Με άλλα λόγια, τα έντονα συναισθήματα μπορούν -και κάνουν- να παρεμβαίνουν στην ικανότητά μας να κατευθυνθούμε αποτελεσματικά στον κόσμο.



Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ρύθμιση των συναισθημάτων είναι τόσο σημαντική. Ως ερευνητής και θεραπευτής, πέρασα πάνω από μια δεκαετία μελετώντας πώς οι άνθρωποι μπορούν να ρυθμίσουν καλύτερα τα συναισθήματά τους. Γνωρίζουμε ότι ορισμένες στρατηγικές είναι πιο υγιείς από άλλες. Για παράδειγμα, επανασχηματισμός στην αγχωτική κατάσταση που επικεντρώνεται στην πιθανή ανοδική της τάση τείνει να είναι πιο υγιής από την εμμονή σε κάθε λεπτομέρεια που μπορεί να πάει στραβά.

Αλλά η μάθηση για αποτελεσματική χρήση αυτών των τεχνικών μπορεί να πάρει πολύ χρόνο (και συχνά η βοήθεια ενός θεραπευτή). Έτσι σήμερα, θέλω να μοιραστώ μια σχετικά απλή συμβουλή που μπορεί να σας βοηθήσει να αποκτήσετε καλύτερο έλεγχο των συναισθημάτων σας: Περιμένετε 60 δευτερόλεπτα πριν κάνετε οτιδήποτε.

Αυτό είναι απλό ως εξής: Απλά περιμένετε. Χτυπήστε το κουμπί παύσης. Μην κάνετε τίποτα.

Συγκεκριμένα, μην ακολουθείτε αυτό που σας λέει το συναίσθημα: Μην στείλετε αυτό το θυμωμένο κείμενο, μην απορρίψετε την πρόσκληση για παρουσίαση στην εργασία, μην πείτε τη πιθανή ημερομηνία που είστε πολύ απασχολημένοι αυτή την εβδομάδα, μην στείλετε αυτό το παθητικό-επιθετικό μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στον προϊστάμενό σας. Απλά μην το κάνετε.

Προσπαθήστε να μείνετε με το συναίσθημα - είναι στην πραγματικότητα δυνατό να αισθανθείτε κάτι και να μην δράσετε αμέσως. Παρατηρήστε τις φυσικές σας αισθήσεις: Πώς είναι η αναπνοή σας; Ο καρδιακός σας ρυθμός; Το στομάχι σας;  Παρατηρήστε τις σκέψεις σας: Έχετε θυμωμένες σκέψεις; Αυτοκριτικές σκέψεις; Δεσμευτικές σκέψεις; Παρατηρητικές σκέψεις;

Εάν αυτό είναι δύσκολο να γίνει - όπως τείνει να συμβαίνει για τους περισσότερους ανθρώπους - δοκιμάστε να ρυθμίσετε ένα χρονοδιακόπτη. Σοβαρά. Όταν αισθάνεστε τη βιασύνη του συναισθήματος, βγάλτε το τηλέφωνό σας ή παρακολουθήστε και ξεκινήστε μια αντίστροφη μέτρηση 60 δευτερολέπτων. Τότε παρατηρήστε το σώμα σας και, αργότερα, τις σκέψεις σας. Και όλα τα άλλα σχετικά με την εμπειρία σας.

Μέχρι το τέλος αυτών των 60 δευτερολέπτων, πιο συχνά από ό, τι όχι, η ένταση του συναισθήματος και το γάντζο πάνω στη συμπεριφορά σας θα έχουν υποχωρήσει. Ίσως να μην πάει τελείως, αλλά πιθανότατα να γίνει λιγότερο κεντρικό στην εμπειρία σας. Ο λόγος είναι απλός: Τα συναισθήματα έρχονται πάντα γρήγορα και αμέσως αρχίζουν να αποσυντίθενται.

Συχνά, όταν αισθανόμαστε ότι τα συναισθήματα "διαρκούν για πάντα" είναι επειδή τα παρατείνουμε ενεργά καταπολεμώντας τα ή έχοντας συναισθήματα για αυτά τα συναισθήματα. Για παράδειγμα, όταν αισθανόμαστε απογοητευμένοι ότι νιώθουμε άγχος, παρατείνουμε το άγχος. Αλλά όταν μαθαίνουμε να απομονώσουμε τα συναισθήματα και να μείνουμε μαζί τους για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, μειώνουμε την διάρκεια τους. Αρκετά παράδοξο, ξέρω. Αλλά έτσι πάει.

Με την ευκαιρία, εάν χρειάζεστε περισσότερα από 60 δευτερόλεπτα, αυτό είναι εντάξει. Ίσως διαπιστώσετε ότι 2 λεπτά ή 5 λεπτά μπορεί να λειτουργούν καλύτερα. Ο ακριβής χρόνος δεν έχει μεγάλη σημασία. Αυτό που είναι κρίσιμο είναι να βρείτε αυτό που σας ταιριάζει καλύτερα.

Κάποιοι το αποκαλούν ευαισθησία . Άλλοι μπορεί να το αναφέρουν ως "πλοήγηση στο συναίσθημα". Είτε έτσι είτε αλλιώς, η αρχή παραμένει η ίδια: Όσο περισσότερο περιμένετε και όσο περισσότερο μένετε με το συναίσθημά σας, τόσο περισσότερο το ελέγχετε τελικά.

Όπως πάντα, οι θέσεις αυτές προορίζονται αποκλειστικά για εκπαιδευτικούς σκοπούς και δεν αποτελούν ιατρική συμβουλή. Εάν εσείς - ή κάποιος που γνωρίζετε - αντιμετωπίζει προβλήματα ψυχικής υγείας, απευθυνθείτε σε έναν επαγγελματία.

[Amelia Aldao Ph.D]

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια